Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta kontaktvägar eller ställ en fråga här!

Ställ din fråga här

Vill du veta var och hur vi gör skillnad?

Besök oss på Facebook!

Kontakta oss på Facebook

Telefonbank & ServiceCenter

0650-371 00

Support Internet- & Mobiltjänster

0771-97 75 12

Spärrservice

08-411 10 11

Skriv till oss

Kontaktformulär

Nya internetbanken beta

Frågor och svar

Nya internetbanken beta

Här finns frågor och svar om Internetbankens nya utseende.

Nya internetbanken beta

Kom igång

Vad är nya internetbanken beta?

Nya internetbanken beta är nästa steg mot målet att göra det smidigare och enklare för dig att göra dina bankärenden digitalt. Tjänsten bygger på responsiv design som innebär att innehållet anpassas efter den skärmstorlek du använder och du använder den lika enkelt via mobilen, surfplattan eller datorn.

Vad betyder betaversion?

En betaversion innebär att en tjänst förbättras och utökas samtidigt som du och andra kunder använder tjänsten. I nya internetbanken beta fyller vi kontinuerligt på med nya funktioner och mer innehåll och ger dig möjlighet att lämna synpunkter och förslag – allt för att den nya internetbanken ska bli så bra som möjligt för dig som användare.

Vad kan jag göra i nya internetbanken beta?

Vi bygger på med fler funktioner och mer innehåll samtidigt som du och andra kunder använder tjänsten. Till en början kommer du till exempel kunna göra betalningar och överföringar, se information om dina konton och transaktioner. Du kommer även kunna använda utgiftskollen. Vill du göra ärenden som ännu inte finns på plats kommer du ha möjlighet att växla till dagens internetbank i inloggat läge.
Läs mer om grundfunktionerna

När kan jag börja använda nya internetbanken beta?

Nya internetbanken beta är öppen nu, för privatkunder över 18 år, i Swedbank och sparbankerna.

Hur lämnar jag feedback i nya internetbanken beta?

När du använder nya internetbanken beta har du alltid möjlighet att lämna synpunkter och komma med förslag på förbättringar via menyn i inloggat läge.

Hur loggar jag in?

Du loggar in med säkerhetsdosan eller Mobilt BankID precis som vanligt.

Vilka kommer kunna använda nya internetbanken beta?

Internetbanken beta är för privatkunder över 18 år, i Swedbank och sparbankerna.

Konton

Vad är tillgängligt belopp?

Tillgängligt belopp är det belopp som är disponibelt på ett konto. Alltså det belopp som du kan använda för kortköp och uttag. Det tillgängliga beloppet påverkas av: Beviljad kontokredit (är inräknat i tillgängligt belopp). Skyddat belopp, till exempel kortköp i affär (är inräknat i tillgängligt belopp). Framtida insättning, till exempel lön (är inte inräknat i tillgängligt belopp).

Vad är ett reserverat belopp?

Ett reserverat belopp är ofta ett kortköp eller ett kontantuttag. Det är mottagaren av pengarna som reserverar beloppet om du t.ex. har gjort ett kortköp. Vid ett köp eller uttag reserveras beloppet genom att det räknas från det tillgängliga beloppet på kontot. Köpet eller uttaget är ett reserverat belopp tills dess att beloppet är bokfört. Under tiden som beloppet är reserverat går det inte att se var transaktionen är gjord.

Vad är ett clearingnummer?

Ett clearing-nummer anges i början av ett kontonummer och skrivs utan bindestreck eller punkter. Swedbanks och sparbankernas clearing-nummer består alltid av fyra eller fem siffror. Börjar clearing-numret med en 8 ska du ange fem siffror annars ange fyra siffror.

Överföra

Hur lägger jag till en ny mottagare för överföringar?

Gör så här:

Gå till Betala och överföra och tryck på pilen vid Till-konto fältet. Tryck på Lägg till ny mottagare och fyll i efterfrågade uppgifter. Godkänn uppgifterna med säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Du kan nu fortsätta att göra en överföring till den nya mottagaren. För att kunna lägga till mottagare med Mobilt BankID behöver du aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Detta gör du i dagens internetbank på sidan Tillval - BankID.

Hur gör jag en överföring till en annans konto?

Så här gör du för att göra en överföring till konto i annan bank: Gå till Betala och överföra. Fyll i de uppgifter som efterfrågas. Klicka på Lägg till för att lägga till överföringen i listan med överföringar att godkänna till höger. När du har lagt in dina överföringar välj Godkänn för att signera. Du får en bekräftelse när överföringen är registrerad.

Var ser jag mina framtida överföringar?

Gå till Betala och överföra och välj Framtida betalningar och överföringar under Fler val för att se dina överföringar som ännu inte dragits från ditt konto. Klicka på en överföring för att ändra eller ta bort den.

Utgiftskollen

Vilka konton och kort ska jag ha kopplade till Utgiftskollen?

Koppla de konton och kort som du använder för dina vardagliga utgifter. Då får du ut det mesta av Utgiftskollen.

Kan jag koppla mina betal- och kreditkort till Utgiftskollen?

Ja, du kan koppla dina betal- och kreditkort. Gå in under Inställningar i respektive kortöversikt och koppla kortet.

Jag vill koppla ett konto till Utgiftskollen. Hur gör jag?

Gå in på Konton och kort och gå in på kontoöversikten för det konto som du vill koppla. Där väljer du Inställningar och väljer att inkludera kontot i Utgiftskollen

Vilka konton är kopplade till Utgiftskollen?

När du aktiverar Utgiftskollen kopplas dina transaktionskonton automatiskt. Du kan välja att lägga till eller ta bort konton under Inställningar på respektive kontoöversikt.

Hur hanteras överföringar mellan mina konton som är kopplade till Utgiftskollen?

Överföringar mellan konton och kort i Utgiftskollen exkluderas och räknas därmed inte som utgifter eller inkomster. Sådana överföringar går inte att kategorisera om.

Jag och min respektive har gemensam ekonomi. Hur fungerar det i Utgiftskollen?

Gemensamma konton kan kopplas till Utgiftskollen. Transaktionen kategoriseras individuellt, vilket innebär att transaktionen bara kategoriseras i Utgiftskollen hos den av er som genomför transaktionen.

Jag vill inte längre använda Utgiftskollen. Hur gör jag?

Genom att gå in under Inställningar på de konton som är kopplade till Utgiftskollen och välja att inte inkludera konton så använder du inte längre tjänsten. Menyvalet Utgiftskollen kommer finnas kvar, om du i framtiden vill börja använda tjänsten igen.

Support

Jag behöver hjälp, vart kan jag vända mig?

Du kan alltid ringa Support internet-och mobiltjänster på +46 771-97 75 12 för att få råd och guidning. Det är även dit du vänder dig vid tekniska problem.

Jag behöver hjälp med mitt Mobilt BankID, vart kan jag vända mig?

Ring +46 10-494 91 88 till BankID support, de hjälper dig med dina frågor om Mobilt BankID. De har öppet alla dagar 07-23, med undantag för storhelger. Du kan spärra Mobilt BankID i mobilbanken, internetbanken, via telefonbanken personlig service +46 771-22 11 22, eller på ett bankkontor.

Logga in

Hur loggar jag in?

För att logga in öppnar du din webbläsare i din mobil, smartphone eller dator och skriver in online.swedbank.se/app/privat. Spara gärna adressen på hemskärmen i din mobil och surfplatta så hittar du enkelt till inloggningssidan nästa gång du ska logga in. Du kan använda olika inloggningsmetoder: Säkerhetsdosa - genom att använda samma dosa som till internetbanken, kan du betala räkningar och göra överföringar till andras konton. Mobilt BankID - är en e-legitimation som ger dig samma behörighet som med säkerhetsdosa.

Vilken webbläsare kan jag använda?

Internet Explorer version 10 och 11, Safari 6, Senaste versionerna av Chrome och Firefox.

Vilka surfplattor och mobilenheter kan jag använda?

Apple iOS, v.7 (vi rekommenderar från modell iPhone 5S och i kombination med Safari), Google Android 4.4 och Windows phone 8.1

Hur loggar jag in med Mobilt BankID?

Så här gör du för att logga in med Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobil eller surfplatta. Sök på "BankID" i App Store eller Google Play för att hitta appen.
  2. Logga in i dagens internetbank och beställ Mobilt BankID under menyn Tillval – BankID. Följ instruktionerna för att beställa. När du loggar in, välj Mobilt BankID.
  3. Tryck Logga in.
  4. BankID säkerhetsapp kommer att startas automatiskt. Logga in genom att fylla i den säkerhetskod du valde när du beställde Mobilt BankID.

Hur loggar jag in med Mobilt BankID om jag har mitt BankID i en annan enhet?

Du kan logga in med Mobilt BankID även om ditt mobila BankID är installerat på en annan enhet, t ex din mobiltelefon.

Gör så här: Välj Mobilt BankID som inloggningsmetod. Skriv in ditt personnummer och logga in. Starta BankID säkerhetsapp i den enhet där du har ditt mobila BankID installerat. BankID-säkerhetsapp kommer nu att ansluta till inloggningen som du har påbörjat. Fortsätt med inloggningen som vanligt.

Varför är Mobilt BankID förvalt vid inloggning?

Då Mobilt BankID, är en fullständig identifieringsmetod som ger åtkomst till samtliga tillgängliga funktioner, har vi valt att låta denna identifieringsmetod vara förvald vid inloggning.

Jag har glömt mitt lösenord till Mobilt BankID, vad gör jag?

Har du glömt ditt lösenord till Mobilt BankID, behöver du spärra det och beställa ett nytt. Det gör du under menyn Tillval i dagens internetbank, välj BankID i menyn eller i mobilbanken – Inställningar – Hantera tjänster.

Kan jag ha flera Mobilt BankID?

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID t.ex. i mobiltelefonen på jobbet, i privata mobiltelefonen och i surfplattan.

Hur loggar jag in i med min säkerhetsdosa?

Har du en säkerhetsdosa med engångskod:

Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten. I säkerhetsdosans fönster visas nu PIN. Ange din personliga PIN-kod. I fönstret visas "APPLI". Välj siffran 1. I säkerhetsdosans fönster ser du nu din engångskod. Mata in den i fältet för engångskod i webbläsaren. Klicka på Logga in. Du är nu inloggad.

Har du en säkerhetsdosa med kontrollnummer:

Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten. I fönstret visas nu "PIN". Ange din personliga PIN-kod. I fönstret visas nu "APPLI". Välj siffran 2. I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras efter rubriken "Kontrollnummer". I säkerhetsdosans fönster ser du nu din svarskod. Knappa in den i rutan med rubriken "Svarskod". Klicka på Logga in. Du är nu inloggad.

Min säkerhetsdosa är blockerad, vad gör jag?

När säkerhetsdosan har blivit blockerad eller spärrad ska den spärrhävas/deblockerad för att du ska kunna använda den igen. Ring telefonbanken personlig service eller kom in på ett bankkontor så hjälper vi dig.

Min säkerhetsdosa är trasig, vad gör jag?

Är din säkerhetsdosa trasig byter vi ut den mot en ny. Ta med den trasiga dosan till ditt närmaste bankkontor så hjälper vi dig.

Betala

Hur betalar jag en räkning?

Gör så här för att betala bankgiro/plusgiro:

Logga in med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Välj Betala bg/pg. Fyll i de uppgifter som efterfrågas. Klicka på Lägg till för att lägga till betalningen i listan med betalningar att godkänna till höger. När du har lagt in alla dina betalningar välj Till godkänna för att signera. Du får en bekräftelse när betalningen är registrerad.

Vilken dag ska jag ange som förfallodatum?

Vill du att betalningen ska nå mottagaren ett visst datum, fyller du i det datum som förfallodag. Pengarna kommer då att dras från ditt konto dagen innan det angivna förfallodatumet. Om förfallodagen är en lördag eller helgdag dras pengarna från ditt konto två vardagar innan helgen och mottagaren får sina pengar i tid, dagen innan helgdagen. Förfallodagen måste vara minst två bankdagar framåt i tiden. Vill du att pengarna ska nå mottagaren så fort som möjligt lämnar du fältet för förfallodatum tomt. Pengarna kommer då att dras direkt från ditt konto.

Hur lägger jag till en ny Bg/Pg-mottagare?

Gör så här

Gå till Betala och överföra och tryck på pilen vid Till-konto fältet. Tryck på Lägg till ny mottagare och fyll i efterfrågade uppgifter. Godkänn uppgifterna med säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Du kan nu fortsätta att göra en betalning till den nya mottagaren. För att kunna lägga till mottagare med Mobilt BankID behöver du aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Detta gör du i dagens internetbank på sidan Tillval - BankID.

Kort

Hur spärrar jag mitt kort?

Ring +46 8 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt.

Var ser jag vad jag har för tillgängligt belopp på mitt kreditkort?

Du ser hur mycket du har tillgängligt på ditt kreditkort under Konton och kort.

Vad menas med utnyttjad kredit?

Utnyttjad kredit är det totala belopp du har utnyttjat på ditt kreditkort (exkl. skyddade belopp). Har du betalat in mer än beviljad köp-och kreditgräns visas utnyttjad kredit som ett positivt belopp.

Vad menas med skyddade belopp?

Skyddade belopp är transaktioner gjorda med kortet men som ännu inte hunnit bli bokförda.

Hur gör jag om jag har frågor gällande min faktura?

Ring +46 771 48 00 40 för frågor gällande transaktioner eller faktura. Linjen är öppen alla helgfria vardagar 9.00-18.00.

Vad innebär det att mitt kort visas som helt dolt?

Om ditt kortnummer är helt dolt så innebär det att du inte har något kort som är aktivt. För vidare hjälp ring kortservice på +46 771 48 00 40. Linjen är öppen alla helgfria vardagar 9.00-18.00.

Säkerhet

Är Mobilt BankID ett säkert sätt att logga in?

Ja, Mobilt BankID är en säker ID-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta.

Stäng Skriv ut