Hoppa till huvudinnehåll

Skärmhjärnor och starka barn

Skärmhjärnor och starka barn - en skolföreläsning för en balanserad digital vardag. 

Vad gör skärmarna med våra barns hjärnor – och hur kan vi rusta dem för en balanserad digital vardag? Med hjälp av kostnadsfria, forskningsbaserade skol- och föräldraföreläsningar vill jag stärka tryggheten och välmåendet för barn i det uppkopplade livet.

Många barn, ungdomar och vuxna lever en stor del av sin vakna tid framför skärmar. Skärmtid som i stor utsträckning tillbringas på sociala medier. Våra barn och unga är mer exponerade än någonsin för kommersiell påverkan, algoritmer, desinformation och skönhetsideal. Det är ett ständigt informationsflöde som vi vet påverkar hur vi mår, vad vi tänker och hur vi ser på oss själva - ofta utan att vi själva är medvetna om det. Ungas psykiska hälsa har blivit radikalt sämre sedan sociala medier exploderat och smalhetshets, trakasserier och våld är inte alls ovanligt att möta. Men sociala medier och spel kan också vara otroligt positiva - de ger kunskap, glädje och kontakt med likasinnade. Det handlar inte om förbud - utan om att förstå och hantera skärmarna på ett hållbart sätt. 

Alla har hört talas om tallriksmodellen och är medvetna om att det finns mer eller mindre hälsosam mat för våra kroppar. Vi försöker röra på oss regelbundet och vila när kroppen behöver återhämtning. Men hur ser det ut för våra hjärnor med skärmar och sociala medier? De konsumerar vi utan restriktioner eller rekommendationer. Tänk om det i själva verket finns forskningsbaserad kunskap som kan ge oss en tallriksmodell för hur våra barn ska kunna utnyttja det bästa i den digitala världen utan att falla offer för det negativa.

Jag vill erbjuda kostnadsfria föreläsningar kring skärmar och sociala medier för elever, föräldrar och lärare i Ljusdals kommun och Hälsingland. Hur reagerar hjärnan på att befinna sig i den digitala världen, och vad vi kan göra för att ta vara på det positiva utan att vår mentala hälsa tar stryk? Syftet är att rusta ungdomar, och de vuxna omkring dem, att hantera den digitala vardagen på ett balanserat sätt. 

Den här föreläsningen stärker skolpersonal i den allmänna diskussionen kring skärmar med det senaste från forskning och näringsliv, men vill även bjuda in unga och tonåringar i samtalet om att skapa en hälsosam “digital tallriksmodell”. Jag är övertygad om att med rätt kunskap och förståelse kan barn själva också delvis ta aktiv kontroll över sin egen skärmanvändning och våga fatta tuffa beslut som kanske går emot deras egna instinkter. 

Föreläsningen utbildar i den så kallade uppmärksamhetsekonomin och tittar på forskning kring hur vår relation till skärmar och sociala medier ser ut. Exakt hur många minuter på Facebook per dag är givande innan det blir skadligt? Vi granskar aktörerna bakom Youtube, Tiktok och Candycrush - vad är det som gör att man bara fastnar där, och vilka har kommit på det? Vi reflekterar på individuell nivå - hur känns det egentligen i min kropp efter en timme på Instagram? Finns det några nya tankar nu som inte fanns där innan? 

Jag söker stöd från Sparbanksmiljonen för att kunna erbjuda föreläsningarna helt kostnadsfritt för skolor och föräldrar. Tillsammans kan vi stärka våra unga i att hantera den kraftfulla påverkan den digitala världen har, och ge barnen de bästa förutsättningarna för att ha en välmående, välinformerad och trygg nätvardag.

Jag som står bakom initiativet heter Sandra Olt och driver Bruset Kommunikation, ett Järvsö-baserat företag som arbetar med kommunikation, påverkan och kunskapsspridning. Jag har över 15 års erfarenhet som kommunikatör, PR-specialist och föreläsare, bland annat från uppdrag för skolor, kommuner och techföretag.