Våra riktlinjer för sponsring & bidrag

Samhällsansvar är en bärande del i vår affärsidén sedan banken bildades för 170 år sedan. Därför är samhällsansvar det övergripande och viktigaste kriteriet för sponsring och bidrag från oss.

Sponsring

Hälsinglands Sparbank ska

  • Sponsra breda och folkliga verksamheter där vi via föreningar, organisationer och förbund når många människor i vårt verksamhetsområde
  • Följa bankens och samhällets värderingar i sponsorverksamheten
  • Sträva efter balans i sponsorverksamheten mellan idrott, kultur och samhälle
  • Mäta och följa upp all sponsorverksamhet
  • Sträva efter ungdomsprofil i våra sponsoravtal
  • Fokusera resurserna till få avtal
  • Alltid skriva avtal

Hälsinglands Sparbank ska undvika

  • Sponsoravtal som inte ger utrymme för gemensamma affärer
  • Att sponsra enskilda individer med undantag för elitnivå
  • Att sponsra extrema verksamheter som strider mot etik, moral, miljö eller bankens värderingar
  • Att sponsra riskfyllda verksamheter
  • Politiska och religiösa organisationer
  • Projekt som inte är miljövänligt och långsiktigt hållbara
  • Projekt där vi inte har tid eller resurser att utnyttja möjligheterna
  • Projekt där värdet av våra rättigheter är för lågt i relation till investeringen
  • Projekt där personliga intresset går före bankens

Bidrag

Våra bidrag går till

  • Nyskapande och framtidsinriktade satsningar
  • Näringsliv och arbetsmarknad
  • Ungdomsverksamhet
  • Kultur
  • Utbildning och ledarskap
  • Idrott
som bedöms vara av väsentlig betydelse för samhällsutvecklingen inom bankens verksamhetsområden, dvs Hudiksvalls, Ljusdals, Nordanstigs och Sundsvalls kommuner.
Vi prioriterar projekt som
  • är tidsbegränsade och har tydliga mål
  • där uppföljning och återkoppling kan göras
  • där sökanden gör en betydande egen insats
  • som ger Hälsinglands Sparbank goodwill

Vi bidrar inte till projekt som

  • som obligatoriskt finansieras av staten, kommuner eller landsting
  • till underhåll eller löpande driftskostnader för anläggningar, fastigheter eller maskiner
  • där stöd kan påverka konkurrensförutsättningarna
  • som är skadliga för miljön
  • som strider mot bankens värderingar avseende etik, moral och miljö
  • inköp av profil-, match eller klubbkläder