Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta kontaktvägar eller ställ en fråga här!

Ställ din fråga här

Vill du veta var och hur vi gör skillnad?

Besök oss på Facebook!

Kontakta oss på Facebook

Telefonbank & ServiceCenter

0650-371 00

Support Internet- & Mobiltjänster

0771-97 75 12

Spärrservice

08-411 10 11

Skriv till oss

Kontaktformulär

Se upp med falska telefonsamtal

2018-03-01

Vi vill göra dig uppmärksam på att det just nu ringer bedragare som påstår sig vara från banken, Polisen, Microsoft och andra företag eller myndigheter. De försöker i samtalet locka dig att lämna ut dina koder eller att du ska identifiera dig med Mobilt BankID alternativt säkerhetsdosan. Viktigt att komma ihåg: varken banken eller andra företag arbetar på det här sättet. Vårt råd till dig är därför att helt enkelt lägga på.

Denna form av bedrägeri kallas phishing. Att "fiska" efter information är vanligt via mejl men även via telefon. Du får ett samtal från en bedragare som påstår sig ringa från banken och behöver till exempel din personliga kod till Telefonbanken eller PIN-koden till ditt kort. Förklaringen till varför bedragaren behöver dessa uppgifter kan variera. Exempelvis påstår bedragaren att banken har datafel eller så har bedragaren hittat ditt stulna kort och behöver koden för att spärra kortet. Det är också vanligt att de utger sig för att ringa från till exempel Microsoft och vill då locka dig att besöka en webbplats som smittar din dator med ett program som lyssnar av och samlar in information.

Våra tips till dig

  • Lämna aldrig ut dina koder eller inloggningsuppgifter till någon via exempelvis mejl, telefon eller sociala medier
  • Blir du uppringd enligt ovan: Avsluta genast samtalet
  • Om du lämnat ut uppgifter: Kontrollera om obehöriga transaktioner gjorts på dina konton eller kort, kontakta i så fall snarast bankens spärrservice på 08-411 10 11

Kom ihåg

Banken ringer aldrig och skickar inte mejl där vi ber om personliga uppgifter, kortnummer eller koder. Falska/suspekta mejl i Hälsinglands Sparbanks och Swedbanks namn kan du vidarebefordra till phishing@swedbank.se så försöker banken stänga ner avsändaradressen. Släng mejlet direkt efteråt.

Mer information

Du kan läsa mer om säkerhetsfrågorna här på vår webbplats. Se gärna även filmen om Facebookbedrägerier.

Säkerhet och vanliga bedrägerier
Facebook-bedrägerier – film (youtube.com)

Med vänliga hälsningar

Hälsinglands Sparbank

Stäng Skriv ut