Hoppa till textinnehållet

Frågor och svar om internetbanken

Smiling woman holding coffee cup with older man.

Har du frågor om internetbanken? Sök bland våra frågor för att finna svar.

Ansluta/skaffa internetbanken

  • Du får hjälpa att ansluta dig till internetbanken på ditt närmaste bankkontor.

  • Med internetbanken kan du sköta dina vanligaste bankärenden när du vill. Du kan till exempel betala räkningar, föra över pengar mellan egna och till andras konton, handla aktier och fonder och ansöka om lånelöfte i internetbanken.
    Testa internetbanksdemon här

Logga in

  • Du loggar in i internetbanken genom att gå in på www.swedbank.se, sen klickar du på "Logga in" högst upp i högra hörnet och följer instruktionerna. 

     

    Behöver du hjälp att logga in?

    Klicka här för att komma till hjälpsidan.

  • Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.

    Texten "LOCK PIN", "BLOCKERAD" eller "PIN-kod låst" syns då i säkerhetsdosans display.

    OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.

    När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen.

    Det får du hjälp med på telefonbanken personlig service eller på ett bankkontor. Du ansluter dig till telefonbanken i internetbanken eller på närmaste bankkontor. Tjänsten är kostnadsfri.

    Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.

    Läs mer om våra säkerhetsdosor

  • Om du behöver du hjälp med hur du använder säkerhetsdosan eller byter batteri i den får du hjälp genom att klicka på länken nedan. Klicka sedan på dosan som du har.

    Till information om säkerhetsdosor

  • Du får hjälp att byta din trasiga säkerhetsdosa om du besöker något av våra bankkontor i Sverige eller
    ringer telefonbanken personlig service på telefonnummer 0650-371 00.

    Kontaktuppgifter till våra bankkontor 

    Kom ihåg att ha tillgång till den trasiga dosan när du kontaktar eller besöker oss.

Betala räkningar

  • En betalning blir avvisad om du inte har pengar på kontot när pengarna dras. Pengarna dras alltid från kontot bankdagen innan den dag du har angett som förfallodag så att mottagaren kan få sina pengar på räkningens förfallodag. Det görs ingen dragning efter förfallodagen även om pengarna kommit in på förfallodagen utan du behöver själv lägga till betalningen för bevakning på nytt.

    Om förfallodagen är en lördag eller helgdag dras pengarna från ditt konto två vardagar innan helgen och mottagaren får sina pengar i tid, dagen innan helgdagen.
     

  • Om du fått ett meddelande att du har en avvisad betalning, klicka på meddelandet så visas betalningen i betalningslistan till höger. Klicka på betalningen i listan så får du reda på orsaken till att betalningen blivit avvisad och kan ändra uppgifterna i betalningen. Vill du att betalningen ska betalas så fort som möjligt lämnar du fältet för förfallodatum tomt annars fyller du i nytt förfallodatum. Nu kan du godkänna betalningen på nytt eller ta bort den avvisade betalningen.

  • Du gör dina bank- och plusgirobetalningar när du är inloggad i internetbanken med din dosa eller BankID under menyn Betala/överföra – Bg/pg-betalningar. Här väljer du vilket konto du vill betala räkningen från och vem som är mottagare av betalningen.

    Är det en ny mottagare klickar du på texten Ny mottagare så att du kan ange bank- eller plusgironummer.

    När du fyllt i alla uppgifter klickar du på Lägg till-knappen längst ner på sidan. Har du lagt till en ny mottagare får du då godkänna den med dosan innan betalningen läggs till i mottagarlistan längst till höger på sidan. Du kan lägga till flera betalningar i mottagarlistan innan du godkänner betalningarna. För att godkänna betalningarna klickar du på knappen Till godkänna. Kontrollera att uppgifterna stämmer och godkänn med dosan.

    Du får en bekräftelse när du är klar med betalningarna. För att se vilka bank- och plusgirobetalningar som ska dras framöver går du in under menyn Betala/överföra – Kontohändelser översikt - Aktuella kontohändelser.

  • Du kan välja vilken dag mottagaren ska få betalningen, ett så kallat förfallodatum. Välj ett datum minst en dag framåt i tiden. Om valt förfallodatum är en vardag dras pengarna från ditt konto samma dag som de når mottagaren. Om valt förfallodatum är en lördag eller helgdag får mottagaren pengarna helgfria vardagen innan. Pengarna dras från ditt konto samma dag. Behöver du ändra något kan du göra det fram till dagen före valt förfallodatum.

    Om du vill att pengarna ska nå mottagaren så snart som möjligt ska du lämna fältet blankt och godkänna betalningen före klockan 10.00 en vardag. Godkänner betalningen efter klockan 10.00 en vardag får mottagaren betalningen nästa dag.

  • Du hittar uppgifter om dina betalda räkningar under menyn Betala/överföra – Historiska betalningar och överföringar. Uppgifter om betalda räkningar sparas i din internetbank i 18 månader.
     

  • Det går inte att ändra en betalning som är inlagd som en omgående betalning. Det går inte heller att ändra en betalning dagen innan förfallodagen.

  • Logga in i internetbanken och gå in under in under Betala/Överföra – Bg/pg-betalningar. I fältet för överföringsdatum fyller du inte i något datum utan lämnar det blankt.

  • Om du ska sätta in pengar till en annan persons bankkonto ska du göra en överföring och inte en betalning. För att göra en överföring, gå in under menyn Betala/Överföra – Överföringar – Överföringar konton.

  • Har ni ett gemensamt konto så ser både du och din partner transaktionen i kontohistoriken under menyn Startsida – Konton och lån översikt.

    Däremot är det bara din partner som ser själva betalningsbekräftelsen i sin egen internetbank under menyn Betala/Överföra – Kontohändelser översikt – Historiska kontohändelser eftersom det är din partner som gjort betalningen.

  • Ansök om autogiromedgivande då du är inloggad i internetbanken under menyn Betala/Överföra – Autogiro – Nytt Autogiromedgivande. Du hittar de företag som erbjuder autogiro och som du kan ansöka till i listan med sökalternativ.

E-faktura

  • Du anmäler dig till e-faktura under menyn Betala/överföra – E-faktura – Lägg till betalningsmottagare e-faktura. 

  • När du har anmält till e-faktura kommer du att se avsändaren i översikten när du har mottagit din första e-faktura.

  • För att avanmäla en e-faktura går du in under menyn Betala/överföra – E-faktura. Klicka på betalningsmottagaren i listan. Du avanmäler dig genom att klicka på knappen Avanmäl.

  • Du kan se om du har betalt en e-faktura under menyvalet Betala/överföra – Historiska betalningar och överföringar. En betalning ligger kvar i historiken i 18 månader.

  • När du trycker på knappen visa öppnas e-fakturan i ett nytt fönster. Har du en pop-up blockerare på behöver du tillåta pop-up-fönstret för att kunna se det nya fönstret med e-fakturan.

  • När du får en e-faktura får ett meddelande om det på startsidan i din internetbank eller appen. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan. Du kan också gå in under menyvalet Dokument för att se alla dina inkomna e-fakturor.

Konton och kontohändelser

  • Bokföringsdatum är den dag då en transaktion bokförs på ett konto i banken.

  • Transaktionsdatum är det datum då transaktionen sker, till exempel den dagen som du gör ett kortköp i butik.

  • Ett reserverat belopp är ofta ett kortköp eller ett kontantuttag. Det är mottagaren av pengarna som reserverar beloppet om du t ex har gjort ett kortköp. Vid ett köp eller uttag reserveras beloppet genom att det räknas från det tillgängliga beloppet på kontot. Köpet eller uttaget är ett reserverat belopp tills dess att beloppet är bokfört. Under tiden som beloppet är reserverat går det inte att se var transaktionen är gjord.

  • Saldo är summan av alla, i banken, bokförda transaktioner på ett konto.

  • Tillgängligt belopp är det belopp som är disponibelt på ett konto. Alltså det belopp som du kan använda för kortköp och uttag.

    Det tillgängliga beloppet påverkas av:

    - Beviljad kontokredit (är inräknat i tillgängligt belopp). 

    - Reserverat belopp, till exempel kortköp i affär (är inräknat i tillgängligt belopp). 

    - Framtida insättning, till exempel lön (är inte inräknat i tillgängligt belopp). 

     

  • Klicka på menyvalet Konton och kort och därefter kontot så ser du alla transaktioner som gjorts de senaste 13 månaderna.
     

  • Om personen som gjort överföringen till dig inte skrivit något meddelande ser du inte vem som gjort överföringen.
    Bankkontoret eller telefonbanken personlig service 0650-371 00 kan hjälpa dig med fler uppgifter kring insättningen, exempelvis vilken bank den är gjord genom.

Överföringar

  • Du hittar dina stående och aktuella överföringar under menyn Betala och överföra – Framtida betalningar och överföringar.

  • Du gör en ny överföring genom att gå in i menyvalet Betala/Överföra – Överföringar – Gör en överföring. Sen fyller du i rutorna och sparar. När överföringen är sparad hamnar den på höger sida av skärmen, där godkänner du överföringen innan den skickas.

  • Det finns olika typer av konton. Ett personkonto är ett Nordea-konto som består av ett personnummer. Ett plusgirokonto är ett konto som finns hos Plusgirot. Övriga konton är bankkonton.

    Ett clearingnummer anges i början av ett konto och skrivs utan bindestreck eller punkter. Vid personkonto eller plusgirokonto ska du inte fylla i clearingnummer.

    Hälsinglands Sparbanks clearingnummer består alltid av fyra eller fem siffror. Börjar clearingnumret med en 8 ska du ange fem siffror annars ange fyra siffror.

  • Du hittar dina tidigare betalningar och överföringar genom att gå via menyvalet Betala och överföra – Historiska betalningar och överföringar.

  • Du lägger upp en stående överföring genom att gå in via menyvalet Betala och överföra – Överföringar – Gör en överföring.

     

    När du valt att du ska göra en överföring till ett konto, kommer du kunna klicka i en ruta som heter "Upprepa överföringen". Välj sedan hur ofta du vill att pengarna ska dras från frånkontot.

Bankkort och betal- och kreditkort

  • Om du förlorar ditt kort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 08 - 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt. Ringer du från utlandet är numret +46 8 411 10 20.

  • För att se det tillgängliga beloppet på ditt kreditkort klickar du på menyvalet Konton och kort. Under Betal- och kreditkort ser du kreditgräns och tillgängligt belopp på respektive kort. För ytterligare uppgifter om krediten klickar du på kortets namn.

Betala med kort på nätet - öppna/stäng för internetköp

  • För att kunna handla på internet behöver du öppna ditt kort för internetköp, det gör du enkelt i internetbanken eller appen.

     

    Så snart du har öppnat ditt kort för köp på internet kan du börja använda det på internet. Hos butiker som är anslutna till Mastercard SecureCode och Verified by Visa kommer du behöva bekräfta ditt köp med Mobilt BankID.

  • - Logga in i internetbanken eller appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

    - Klicka på menyvalet ”Konton och kort” 

    - Klicka sedan på ”Hantera kort”
    - Klicka på "Internetköp"

    - Välj det kort du vill öppna och dra i reglaget. Nu kan du använda ditt kort för köp på internet!
    - För att stänga ett kort för internetköp går du in på samma ställe som när du öppnar ett kort och stänger det.

Tillgänglighet i internetbanken vid funktionsnedsättning

  • Swedbank och sparbankerna arbetar, på både kort och lång sikt, för att förbättra tillgängligheten i våra digitala kanaler för kunder med funktionsnedsättning. Det gäller kunder med syn-, rörelse- och/eller kognitiv nedsättning.

    På kort sikt försöker vi lösa de mest akuta problemen som gör det svårt för kunderna att genomföra de vanligaste bankärendena som t.ex. betala, överföra och kontoöversikt. För detta har vi ett nära samarbete med Sveriges ledande experter på tillgänglighetsfrågor, Funka.

     

    För att på längre sikt försäkra oss om att vårt arbete med tillgänglighet får önskad effekt har vi kontakt med kunder inom målgruppen, allt för att bättre förstå deras utmaningar och behov. För att ytterligare förstå våra användare för vi även en dialog med Synskadades Riksförbund.

  • Gör såhär i webbläsaren:

    Håll in knappen "CTRL" och scrolla samtidigt med datormusen (bakåt och framåt) beroende på förstora/förminska dataskärmen. Funkar ej detta kan ev storlek/zoomning justeras i webbläsaren du befinner dig i, via inställlningar.


    Ett alternativ är att testa vår app. Där kan du enkelt utföra dina bankärenden med hjälp av VoiceOver i iOS.