Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet
Samhällsengagemang

Så blir du en medveten kund – som inte faller för försäljningsknep

När plånboken blir tunnare ökar behovet av kunskap för att kunna fatta bra beslut om sin ekonomi. Här får du tips så att du blir en medveten kund som handlar på dina egna villkor, inte på grund av olika knep du utsätts för när du shoppar.   

Kortläsare

Visste du att affärer du handlar i, både i butik och online, har särskilda marknadsföringsstrategier för att få dig att köpa, och dessutom köpa mer än vad du har tänkt? Butiker studerar sina kunder för att förstå deras tankar, behov, problem och önskningar. På så sätt bygger de lokaler och sajter som är designade för att du ska trycka på köpknappen eller ställa dig kassakön. 

Ha koll på ditt köpbeteende - och ta kontroll över din ekonomi

Att prioritera och planera sin konsumtion är oftast sunt, men det finns ett till knep – att ha koll på ditt beteende när du handlar. Köper du något för att det står tillgängligt och läskande? Är produkten ”nästan slutsåld”? Och betyder ett stor röd skylt att du faktiskt får ett bättre pris? Eller är allt bara försäljningsknep?

Vad kan du göra själv?

Genom att bli medveten om din omgivning och ditt beteende när du handlar kan du lättare upptäcka knepen, och lättare ta medvetna beslut om du verkligen vill handla produkten eller inte. På så sätt bygger du en ekonomi och ett konsumtionsbeteende som är mer hållbar i längden.

Sociala medier – påverkar vårt konsumtionsbeteende

Sociala mediers dragningskraft är stark, särskilt bland unga kvinnor, 67 procent* uppger att de i någon mån påverkas av sociala medier när de shoppar. Influensers har blivit allt viktigare i butikers marknadsföringsstrategier eftersom de har visat ha en stark förmåga att påverka våra köpbeteenden.

Vad kan du göra själv?

Kan du scrolla förbi sponsrade annonser på dina sociala medier? Fråga dig själv nästa gång du kommer över en annons som är så där övertygande - är detta något jag ville ha tidigare? Eller blir jag övertygad med ett bra försäljningsknep som jag kommer ånga i efterhand?

Är priset bra – och är varan verkligen värd att köpa?

Många dras med vid reor och gör impulsköp som de sedan ångar.

– För dina större inköp är det bra att tänka kostnad per användning. Ett par skor för 300 kronor kanske känns som ett kap, men använder du dem bara ett par gånger blir det en dyr affär. Vi lockas ständigt av konsumtion, via flera kanaler. Försök att fundera på om detta är något du behöver, eller om du bara rycks med av bra marknadsföring, säger Julia Hofvendahl, Swedbanks ungdomsekonom.

Planering och prioritering är nyckeln

För att styra din ekonomi i den riktning du vill är det klokt att göra en budget. Då får du koll på dina inkomster och utgifter och sätter en plan för framtiden. Hur mycket får du in varje månad? Vilka är dina nödvändiga utgifter? Och har du lagt undan en slant till sparande?

När du har gjort detta, då kan det vara dags att fundera på din övriga konsumtion. 

  1. Prioritera det du behöver

  2. Ha koll på de psykologiska säljknepen

  3. Är priset bra? Kolla upp och jämför

  4. Undvik impulsköp – det är lätt att man ångrar sig efteråt

Mauri lär dig hur försäljarna tänker

Mauri reder ut vilka knep butikerna använder sig av för att få oss att konsumera mera i ett nytt avsnitt av Pengar & Sånt.

Andra läste också

  • Konsten att leva på en liten budget

    För mycket månad kvar i slutet av lönen? Här är våra 20 bästa tips på hur du lever sparsamt – utan att det blir torftigt.

    Tips för dig som vill spara in på utgifterna
  • Öppet köp, bytesrätt, presentkort – vad gäller?

    Artikel om vad som gäller för öppet köp, bytesrätt och presentkort

    Öppet köp, bytesrätt, presentkort – vad gäller?
  • Spara på flera olika sätt!

    Semester, en buffert för plötsliga och oväntade utgifter, ett framtida bostadsköp och så sparande till pensionen. Ofta har vi flera olika mål med vårt sparande, och det kan vara en god idé att spara i olika sparformer.

    Olika sparalternativ